Protsesside kaardistamisest

Kas autot saab juhtida?

Kui auto on paigal, ei saa seda juhtida. Kui auto liigub, saame anda gaasi, pidurdada, keerata ühele või teisele poole ehk siis juhtida. Lihtne tõde juhtimisteaduses ehk küberneetikas, mille olen ise ka lõpetanud teadusmagistrina Tartu Ülikoolis. Küberneetika põhitõde on, et objekte ei saa juhtida, saame juhtida objektide vahelisi protsesse.

Mida on vaja, et tulemus muutuks?

Albert Einsteini definitsioon hullumeelsusele: jätkata samade tegevustega ja oodata teistsuguseid tulemusi. Kui me soovime muutust tulemuses, peame tegema midagi teisiti, teistmoodi või rohkem / vähem. Vaid käitumise muutmisega on võimalik muuta tulemust.

Kas tehisaru saab meie protsesse disainida?

Lihtsamaid protsesse kindlasti juba täna. Keerulisemaid B2B müügiprotsesse täna veel mitte. Me peame ise oma protsessid kaardistama ja täiustama.

Kuidas oma protsesse disainida?

On mitmeid meetodeid nagu visio jms eelkõige veebis. Inimeste kaasamise vaates ei ole veebipõhised lähenemised kõige paremad.

Pruuni paberi meetod (Brown Paper)

Väidetavalt võeti see meetod kasutusele teise maailmasõja lääne rinde avamisel, kus kogunesid erinevate riikide kindralid ja ühtset kõigile arusaadavat keelt ei olnud. Siis pandi maha pruun paber ja joonistati, kuhu keegi liigub. Nüüd on see meetod protsesside kaardistamisel levinud ka ärimaailmas. Selle meetodi eeliseks on osalejate kaasamine ja motiveerimine. Esialgu tuleb ära kaardistada olemasolev protsess ja siis teha täiendusi uueks protsessiks ehk siis valgeks paberiks (White Paper). Kaardistada ja täiendada saab nii ettevõtte põhiprotsessi kui ka alamprotsesse (müük, ost, finants jms).

Kokkuvõtteks

Protsesside kaardistamine ja arendamine on peamiseks valdkonnaks juhtimises igas ettevõttes. Oleme Mercuri Eestis selle Brown Paper meetodiga tegelenud üle 30 aasta ja julgen väita, et see on üks paremaid viise ettevõtte efektiivsuse suurendamiseks.